Jak nie przytyć w Święta?

Jak nie przytyć w Święta? Zacznijmy od tego, że nawet jedząc bez opamiętania przez 3 dni masz małe szanse, żeby jakoś znacząco przytyć. Prędzej nabawisz się niestrawności i bólu żołądka.

Oczywiście waga pokaże Ci pewnie po Świętach 1-2 kg więcej (gdy zjesz sporo), ale to raczej będzie nagromadzona woda i treść jelitowa niż faktycznie odłożona tkanka tłuszczowa.

Jak nie przytyć w Święta?

Po kilku dniach normalnej, zdrowej diety Twoja masa ciała powinna wrócić do stanu sprzed Świąt. Ewentualnie zostanie około 1 kg, ale to już trzeba się mocno postarać z tym jedzeniem 😉

Jeśli jednak rezygnujesz z obżarstwa i chcesz spędzić te Święta trochę zdrowiej i je lekko odchudzić bez straty smaku i radości – zapraszam po kilka porad.

„Jak nie przytyć w Święta”? „Jak przetrwać Święta będąc na diecie?” „Czy trzymać dietę podczas Świąt czy lepiej odpuścić”?

Powyższe pytania bardzo często słyszę w grudniu od moich pacjentów. Zazwyczaj radzę im zrobić tak, jak uważają, że będzie dla nich najlepiej. Bo jeśli chcą pilnować tego, co jedzą i tak będą się czuli najbardziej komfortowo – to bardzo proszę. Jeśli jednak wolą nie myśleć o diecie i kaloriach to tłumaczę, że przez 3 dni na pewno jakoś znacząco nie przytyją. To samo radzę i Tobie.

Oczywiście dotyczy to osób zdrowych albo z takimi schorzeniami, gdzie kilkudniowe odstępstwo od diety nie spowoduje ryzyka utraty zdrowia/życia czy groźnych powikłań.

Nie jestem zwolenniczką skrajności czyli albo rygorystyczna dieta i pilnowanie każdego kęsa, albo odpuszczanie i „hulaj dusza, piekła nie ma”. Jeśli jesteś tu ze mną trochę dłużej to wiesz, że wyznaję „Zasadę 80/20”. I podobnie proponuję potraktować Święta. Lekkie odstępstwo od zdrowego odżywiania, ale bez przesady i obżerania się. Jeśli TYLKO w Święta dasz na luz (a nie tydzień przed i tydzień po) to na pewno znacząco nie przytyjesz i nie zniszczy to Twojej diety.

Ok, to przejdźmy teraz do moich porad, jak „odchudzić” Święta i za bardzo (albo w ogóle) nie przytyć 🙂

Jak nie przytyć w Święta? Nie przejadaj się

Nie traktuj Świąt jak „ostatniej wieczerzy”. Wiem, że po długich tygodniach/miesiącach odchudzania, pilnowania kalorii wiele osób ma przekonanie, że jak już odpuszcza na chwilę dietę to może najeść się pod korek. Często w głowie jakiś złośliwy głos szepce: „dieta i tak przepadła więc jedz na maksa, na zapas, bo później nie będziesz mógł/mogła”. Do takiego postępowania nie zachęcam.

W Święta możesz zjeść wszystko, ale aby nie przytyć i się nie pochorować, musisz zachować umiar. Zjedz tyle, aby poczuć sytość, ale nie przejedzenie i ból brzucha. Nałóż sobie po trochu każdego dania, które lubisz. Nie jedz na siłę potraw, które Ci nie smakują, bo wypada i rodzina namawia. Szkoda kalorii. Jak poczujesz, że żołądek już masz pełny, zrób przerwę, wstań od stołu, zajmij się czymś innym niż jedzenie.

Rób przerwy pomiędzy posiłkami

W wielu domach Święta to siedzenie z rodziną cały dzień przy suto zastawionym stole. I jedzenie bez przerwy. Wędlinka, sałatka, rybka, ciasto, obiad i jeszcze jeden kawałek ciasta. Jeśli u Ciebie zazwyczaj też tak to wygląda – w tym roku postaraj się robić przerwy. Zjedz śniadanie, a kolejny posiłek postaraj się zjeść dopiero za 3-4 godziny. Nie dość, że na pewno zaoszczędzisz trochę kalorii, to jeszcze żołądek Ci za to podziękuje. Pomiędzy posiłkami pij wodę lub ziołowe herbatki poprawiające trawienie.

Wyjdź na spacer, poruszaj się

Nic tak dobrze nie robi na pełen brzuch jak aktywność fizyczna. Zaplanuj w Święta minumum jeden dłuższy (około 60 minutowy) spacer dziennie. Możesz też wymyślić inne rodzinne zajęcie, gdzie jest szansa się poruszać. Może to być gra na konsoli czy kalambury. Nawet sprzątanie ze stoły czy zmywanie to dodatkowe spalone kalorie więc warto zgłosić się na ochotnika jako pomoc kuchenna 😉

Uważaj na „płynne” kalorie

Unikaj picia kalorii w postaci soków czy napojów gazowanych słodzonych cukrem. Kilka takich szklanek i masz na liczniku nawet dodatkowe 500 kcal. Lepiej wybierz wodę, herbatę czy ziołowe napary. Uważaj też na alkohol, jest mocno kaloryczny. Lepiej wybieraj wytrawne wino czy czystą wódkę zamiast słodkich likierów czy kolorowych drinków z syropami.

Jak nie przytyć w Święta?

Jak nie przytyć w Święta? „Odchudź” niektóre potrawy

Możesz odchudzić niektóre potrawy, jeśli takie wersje naprawdę Ci smakują. Jednak nie rób tego na siłę, gdzie później czujesz, że to nie ten smak, na który masz ochotę. Lepiej zjedz mniejszą porcję, a ze smakiem i zadowoleniem.

Smakuje Ci sałatka jarzynowa z jogurtem greckim zamiast majonezu? Super, taką zrób. Jeśli jednak kochasz majonez to z niego nie rezygnuj – pomieszaj go z jogurtem, nadal będziesz czuć smak majonezu, a danie będzie lekko odchudzone.

Zamiast smażyć ryby możesz je upiec w piekarniku bez panierki. Wędliny zrób z chudszych kawałków mięsa, zamiast boczku czy karkówki możesz przygotować szynkę, pierś z indyka lub schab. Zaplanuj lżejsze ciasta – zrób np. sernik wiedeński (bez spodu) zamiast tortu z tłustym kremem. Też będzie pysznie, a trochę lżej i mniej kalorycznie.

Jak nie przytyć w Święta?

Najważniejsze – spędź te Święta tak jak Ty chcesz

Święta są po to, aby odpocząć, zrelaksować się i spędzać czas tak, jak najbardziej lubisz. Nie pozwól, żeby jedzenie Ci to zepsuło. Jeśli masz ochotę pojeść sobie więcej to tak zrób – świat się nie zawali, nawet jak lekko się przejesz. Jeśli chcesz pilnować diety i tak Ci pasuje – nie patrz na innych i to zrób.

Wesołych i spokojnych Świąt po swojemu!

Ciekawe treści i przepisy znajdziesz też na moim INSTAGRAMIE.

Antyzapalna dieta z niskim IG

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Moja strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim mogę indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka – akceptujesz regulamin sklepu. [cookies] [regulamin]

>